Frågor och svar

Sök på sidan genom att trycka på tangenterna "ctrl" och "f" på din dator. Eller använd länkarna här under.

Villkor

1. Vad kostar frakten/portot?
2. Betalning
3. Kreditupplysning
4. Leveranser
5. Leveranstid
6. Restnotering

7. Garanti
8. Ångerrätt
9. Reklamationer
10. Falska beställningar
11. Transportskador
12. Ej utlösta varor
13. Lagval
14. Personuppgiftspolicy
15. Åldersgräns
16. Prenumeration
17. Engångsköp

Om dammsugarpåsar och tillbehör

18. Olika dammsugarpåstyper
19. Syntetfiberpåse
20. Papperspåse
21. Filter
22. Microfilter
23. Motorfilter
24. HEPA-filter

Så här fungerar det

25.Så här beställer du
26. Beställa flera dammsugarpåsar av olika sort
27. Beställa flera dammsugarpåsar av samma sort
28. Har fått fel dammsugarpåsar
29. Ändra prenumeration
30. Hitta dammsugarens modellnummer
31. Hittar inte dina dammsugarpåsar
32. Kontakta Dammsugarpåsar.nu

Om GDPR

33. Vad är GDPR?
34. Vad innebär GDPR för dig?
35. Hur hanterar ni rätten till information om mina personuppgifter?
36. Hur hanterar ni rätten till tillägg i eller rättelse av mina personuppgifter?
37. Hur hanterar ni om jag motsätter mig profilering med hjälp av mina personuppgifter?
38. Hur hanterar ni rätten till anonymisering av mina personuppgifter?
39. Hur hanterar ni min rätt till dataportabilitet?
40. Hur hanterar ni min rätt till registerutdrag?
41. Vart vänder jag mig om jag har frågor om GDPR eller hanteringen av mina personuppgifter?

1. Vad kostar frakten/portot?

Frakt tillkommer med 19 kr inkl moms med undantag för prenumeratoner. Du har alltid fri frakt på dina prenumerationsutskick.

2. Betalning

Villkor för fakturabetalning för privatpersoner

Nya kunder får då en kredit på SEK 1 000:-. Kunder som önskar handla för ett högre belopp ombedes kontakta kundtjänst. Betala inom 30 dagar från fakturadatum. Fakturan med inbetalningskort medföljer försändelsen. Betalningspåminnelser debiteras påminnelseavgift enligt lag med 50:-. Dessutom debiteras referensränta + 8%.

Villkor för fakturabetalning för företag

För att du ska få kredit krävs att du uppger företagets organisationsnummer. Nya kunder får då en kredit på SEK 2 000:-. Kunder som önskar handla för ett högre belopp ombedes kontakta kundtjänst. Betala inom 30 dagar från fakturadatum. Fakturan med inbetalningskort skickas i separat kuvert. Betalningspåminnelser debiteras påminnelseavgift enligt lag med 50:-. Dessutom debiteras referensränta + 8%.

3. Kreditupplysning

Dammsugarpåsar.nu förbehåller sig rätten att ta kreditupplysning vid samtliga beställningar.
När man utför ett köp mot faktura görs en automatisk kreditkontroll. Denna upplysning genomförs av vår samarbetspartner Creditsafe i Sverige AB (din kreditvärdighet påverkas inte av detta köp eftersom kreditupplysningen inte registreras i några offentliga register).

4. Leveranser

En fraktavgift om 19:- tillkommer på alla leveranser med undantag för prenumerationer. Du har fri frakt på alla prenumerationsleveranser oavsett vilket intervall du väljer. Vid leveranser upp till 2 kg levereras godset per brev. Order över 2 kg eller skrymmande paket levereras med postpaket (hämtas ut på Postens aviserade utlämningsställe). För enskilda artiklar kan annan avgift gälla vilket i förekommande fall tydligt redovisas innan du genomför ett köp.

Alla varor lagerförs om inget annat anges vid beställning.

5. Leveranstid

En order som inkommer före klockan 19.00 på vardagar packas och skickas från vårt lager samma dag för leverans till din hemadress inom 1-3 dagar. Detta gäller order som skickas som brev och som betalas mot faktura. Avvikelse kan förekomma om försändelsen bedöms av brevbäraren vara för stor för att få plats i brevlådan. Om så är fallet kommer kunden att få en avi för uthämtning av varan vid sitt utlämningskontor. Leveranstiden kan i dessa fall ta någon dag längre.

Om du betalat en leverans i förskott och din leverans är försenad har du rätt att häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig. Vi betalar tillbaka pengarna inom 20 dagar. Kontakta kundtjänst.

6. Restnotering

Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern till dess full leverans kan ske.

7. Garanti

Alla produkter som Dammsugarpåsar.nu säljer på denna webbplats kan användas i Sverige.
Dammsugarpåsar.nu garanterar att produkterna fungerar på avsett sätt och ej skadar din dammsugare. Om produkten ej fungerar på avsett sätt garanterar Dammsugarpåsar.nu utbyte till ny produkt. Vissa dammsugarfabrikat godkänner enbart originalpåsar under dammsugarens garantitid. Se efter vilken garanti just din dammsugare har. Vi har givetvis även originalpåsar till de vanligaste fabrikaten.
Om du vill reklamera en vara som var trasig vid leveranstillfället måste du göra det inom skälig tid efter att du har upptäckt felet.

Kontakta kundtjänst på info@dammsugarpasar.nu

8. Ångerrätt

Dammsugarpåsar erbjuder sina kunder att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 30 dagar från det att en vara mottagits. Varan som sänds i retur ska vara felfri och komplett.
För snabbare ärendehantering ber vi dig vänligen att kontakta kundtjänst och meddela ditt faktura- och kundnummer innan en vara sänds i retur.

Kontakta kundtjänst på info@dammsugarpasar.nu

9. Reklamationer

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Om du tror att du fått en defekt eller fellevererad vara ber vi dig kontakta kundtjänst på info@dammsugarpasar.nu så att vi snabbt kan rätta till eventuellt fel. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad för dig.

När du önskar reklamera en vara, skall den skickas till nedanstående adress. Vi ber dock att du kontaktar vår kundtjänst för att få reklamationen godkänd i förväg samt för att vi skall kunna skicka dig rätt handlingar och fraktdokument. Kundtjänst svarar så fort det är möjligt dock inte senare än 48 timmar.

Dammsugarpåsar.NU
BOX 230 27
750 23 Uppsala

10. Falska beställningar

Vi samarbetar med polisen och samtliga falska beställningar eller bedrägeriförsök polisanmäls. Dammsugarpåsar.nu lämnar all information till polisen för att vara behjälplig vid utredningen.

11. Transportskador

Vi står för alla skador, som kan uppstå vid transport till kunder. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall du inom skälig tid anmäla detta till oss genom att kontakta kundtjänst.
Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

Kontakta kundtjänst på info@dammsugarpasar.nu

12. Ej utlösta varor

Om vi får tillbaka paket som inte lösts ut från posten, förbehåller vi oss rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur.
Betalning skall ske inom 10 dagar från fakturadatum.

13. Lagval

Tvist enligt dessa villkor skall avgöras enligt svensk lag.
Dammsugarpåsar.nu följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

14. Personuppgiftspolicy

Vi följer den svenska personuppgiftslagen. Den håller en hög nivå för att ge individen skydd om hur personuppgifter lagras. Enligt denna lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar och sparar uppgifter om dig i vår databas. Genom köp hos Dammsugarpåsar.nu bekräftar du detta samtycke. Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av när du genomför ett köp kommer att behandlas av Dammsugarpåsar.nu i egenskap av personuppgiftsansvarig.

Som konsument har du rätt att begära ut om dig registrerade uppgifter, begära ändring av om dig registrerade uppgifter samt begära att uppgifterna raderas.

Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp skall kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig samt i kommunikationen mellan Dammsugarpåsar.nu och kund.

15. Åldersgräns

Vi kan inte ta emot beställningar från personer under 18 år.

16. Prenumeration

Om du vet ungefär hur många förpackningar du gör av med per år kan du välja att skapa en prenumeration. Det är enkelt och bekvämt och du får fri frakt på alla prenumerationsutskick. I prenumerationsrutan väljer du vilken leveransintervall du vill ha: 1 förpackning var 3:e månad, var 6:e månad, varje år eller vartannat år. En förpackning kommer till dig enligt det intervall du valt. Du kan när som helst avsluta, ändra intervall eller produkt i prenumerationen.

17. Engångsköp

Vill du bara beställa en förpackning väljer du att ange antal och klicka på köpknappen. Du kan givetvis göra flera engångsbeställningar under året, men om du förbrukar mer än en förpackning per år lönar det sig att prenumerera.

18. Olika dammsugarpåstyper

Många dammsugarpåsar finns idag i olika kvalitéer. Det kan vara materialet eller bara tillverkaren som skiljer. Hos oss kan du köpa både originalpåsar (rekommenderas av dammsugartillverkaren) och andra alternativ. Samtliga påsar vi säljer har rätt passform, men olika sugupptagningsförmåga. Syntetfiberpåsar har högst sugupptagningsförmåga och sedan papperspåsar. Läs mer om dessa 2 olika påstyperna nedan.

19. Syntetfiberpåse

Påsar av högsta fiberkvalité med hög genomsugseffekt och som även samlar upp det finaste hushållsdammet i påsen. Påsarna är mjuka och följsamma, vilket gör att de anpassar sig till dammsugaren inre utrymmen. Dessa påsar får absolut ej användas till uppsugning av slipdamm, aska, gipsdamm eller annan typ av finare byggdamm. Byggdamm sätter igen porerna (de små lufthålen i påsen) så påsen blir tät. Påsen blåses då upp sig som en ballong och spricker. Om denna typ av damm sugs upp gäller ej garantin på påsarna.

20. Papperspåse

Traditionella dammsugarpåsar i papper används till de allra flesta äldre dammsugare (äldre än 10 år) och många av de mindre dammsugarmärkena. Dessa påsar får absolut ej användas till uppsugning av slipdamm, aska, gipsdamm eller annan typ av finare byggdamm. Byggdamm sätter igen porerna (de små lufthålen i påsen) så påsen blir tät. Påsen blåser då upp sig som en ballong och spricker. Om denna typ av damm sugs upp gäller ej garantin på påsarna.

21. Filter

Ibland medföljer nya filter, utan extra kostnad, när du köper dammsugarpåsar. Det ser du när du beställer. Om filter inte ingår rekommenderar vi att du beställer nya. Det är viktigt att regelbundet byta ut filter för att skona dammsugarens motor och slippa att damm blåser ut bakvägen via utblåset.

22. Microfilter

Är det filter som sitter bak vid utblåset på dammsugaren. Filtrets funktion är att stoppa det finaste dammet från att blåsas ut i rummet igen. På vissa dammsugare sitter mikrofiltret i en plastram och då byter man ut både ram och filter. På andra sitter filtret löst och då är det bästa att köpa ett klippark i A-4 format och därifrån klippa ut ett nytt filter med det gamla som mall.

23. Motorfilter

Sitter bakom dammsugarpåsen och fångar upp det grövsta dammet som trängt igenom påsen och hindrar att det når motorn. Motorfilter är oftast ett löst filter och köps som klippark i A-4 format där du klipper ut ditt nya filter med det gamla som mall.

24. HEPA-filter

Många dammsugare utrustas idag med HEPA-filter, ett mycket effektivt filter för att hindra det finaste dammet att ta sig ut via utblåset på dammsugaren. Dessa filter rekommenderas för personer med Astma och allergi. HEPA-filtret kan bara monteras i dammsugare som är avsedda för dem. Det går inte att ersätta ett HEPA-filter med ett vanligt filter. HEPA-filter behöver bytas precis som vanliga filter.

25. Så här beställer du

  1. Sök fram rätt dammsugarmärke och modell. Det kan du göra genom att klicka på ”Dammsugarpåsar & dammsugartillbehör” som finns långt upp till vänster, eller använda rullgardinsmenyn som finns under ”Välj märke” i den gröna rutan på startsidan. Det finns även möjlighet att söka fram via produktnummer eller märke och/eller modell i sökrutan.
  2. När du hittat den produkt du önskar beställa klickar du på ”Köp”. Varan läggs då i varukorgen.
  3. När du handlat klart väljer du den gröna knappen ”Till kassan” som finns i övre högra hörnet. Om du vill ändra något har du fortfarande möjlighet att göra detta. För att fortsätta till kassan, klicka på ”Till kassan” i nedre högra hörnet.
  4. Om du är ny kund, fyll i din adressuppgifter. Är du kund sedan tidigare kan du välja att logga in med ditt kundnummer och ditt lösenord, då finns dina uppgifter sparade.
  5. Välj betalsätt och klicka sedan på den gröna knappen ”Skicka” längst ner till höger. Obs! Om du önskar ändra något innan du skickar beställningen klickar du istället på ”Tillbaka till varukorgen”.

26. Beställa flera dammsugarpåsar av olika sort

Efter steg 4 får du frågan om du vill välja att köpa fler påsar till en annan dammsugarmodell.

27. Beställa flera dammsugarpåsar av samma sort

I steg 3 av 7 när du beställer fyller du i hur många paket du vill ha av samma dammsugarpåse.

28. Har fått fel dammsugarpåsar

Kontakta oss: info@dammsugarpasar.nu. Vi skickar nya påsar direkt.

29. Ändra prenumeration

Du kan ändra dammsugarpåsmodell, intervall eller adress genom att gå in på länken "Ändra min prenumeration". Fyll i önskad ändring, namn och adress (och gärna kundnr).

30. Hitta dammsugarens modellnummer

Under din dammsugare, eller i vissa fall inuti, sitter en lite skylt/klisteretikett där dammsugarens namn och typnummer framgår och ibland även ett modellnamn. De uppgifterna räcker för att du ska hitta din dammsugarpåse på vår hemsida. Om du är osäker eller inte hittar dina dammsugarpåsar hjälper vi gärna, maila till: info@dammsugarpasar.nu.

31. Hittar inte dina dammsugarpåsar

Har vi inte påsarna hemma så letar vi gärna upp dem åt dig. Dammsugarpåstillverkarna skickar fortlöpande information om nya dammsugare på marknaden, men ibland kommer det in direktimporterade dammsugare eller dammsugare från mindre leverantörer och då har vi inte lagt upp dessa på hemsidan. Om du skickar en beskrivning med mått på själva hårdpappskivan så underlättar detta för oss att hitta rätt påsar. Kopiera gärna en påse och skicka kopian till oss via mail info@dammsugarpasar.nu.

32. Kontakta Dammsugarpåsar.nu

E-post: info@dammsugarpasar.nu

33. Vad är GDPR?

GDPR (General Data Protection Regulation) är EU:s allmänna dataskyddsförordning. Syftet med förordningen är att stärka skyddet för privatpersoner vid behandling av personuppgifter inom EU. Den antogs 27/4 2016 och börja gälla 25/5 2018.

Förordningen har nr 2016/679. I Sverige ersätter GDPR den tidigare PUL (Personuppgiftslagen).

Tillbaka upp

 

34. Vad innebär GDPR för dig?

Den generella tanken bakom GDPR är att ge dig som privatpersoner rätten till dina personuppgifter. Varje företag som hanterar personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ ska på ett tydligt sätt informera dig om hur personuppgifterna samlas in, varför insamlingen sker, var de lagras, och hur de används inom företaget och hos eventuella affärspartners. GDPR ger dig ökad rätt att styra över dina personuppgifter. De mest centrala områdena i denna rättighet är:
  • rätt till information
  • rätt till rättelse av personuppgifter
  • rätt att motsätta sig profilering
  • rätt till anonymisering av personuppgifter
  • rätt till dataportering av personuppgifter
  • rätt till registerutdrag över personuppgifter

I vår Personuppgiftspolicy kan du läsa om hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR.

Tillbaka upp

 

35. Hur hanterar ni rätten till information om mina personuppgifter?

Du har rätt att få information från oss om hur vi samlar in och hanterar dina personuppgifter. Vi informerar dig om detta i samband med att du genomför ett köp hos oss via våra köpvillkor och vår personuppgiftspolicy som du då har tillgång till. Information om vår behandling av dina personuppgifter finns dessutom alltid tillgänglig på vår hemsida.

Tillbaka upp

 

36. Hur hanterar ni rätten till tillägg i eller rättelse av mina personuppgifter?

Du har alltid rätt att rätta felaktiga uppgifter och även lägga till saknad information om den är relevant i samband med vår hantering av dina personuppgifter. Du kan själv ändra vissa av dina uppgifter genom att logga in på Mina sidor på vår hemsida.

Du kan också be om ändring av uppgifterna genom att ta kontakt med vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com.

Tillbaka upp

 

37. Hur hanterar ni om jag motsätter mig profilering med hjälp av mina personuppgifter?

Vi kan komma att utföra vissa analyser baserade på dina kunduppgifter som till exempel syftar till att placera dig i någon typ av kundkategori eller kundsegment (exempelvis ”kund som köper tonerprodukter”). Den typen av analyser gör vi för att kunna ge dig en personligt anpassad upplevelse när du besöker vår hemsida och relevanta erbjudanden i olika marknadsföringskanaler.

Du kan alltid begära att vi inte använder dina personuppgifter för denna typ av profilering. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Tillsammans med din begäran vill vi också få en bestyrkt kopia på ditt körkort, pass, id-kort eller annan identitetshandling. Denna kopia är nödvändig för att vi ska kunna skydda dina personuppgifter och säkerställa att vi utför denna begäran på uppdrag av dig. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.

Tillbaka upp

 

38. Hur hanterar ni rätten till anonymisering av mina personuppgifter?

Du har rätt att få dina personuppgifter anonymiserade i våra system. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Tillsammans med din begäran vill vi också få en bestyrkt kopia på ditt körkort, pass, id-kort eller annan identitetshandling. Denna kopia är nödvändig för att vi ska kunna skydda dina personuppgifter och säkerställa att vi utför denna begäran på uppdrag av dig. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.

När du begär anonymisering av dina personuppgifter raderar vi de personuppgifter som direkt eller indirekt kan identifiera dig som individ. Radering sker under förutsättning att det inte finns några ekonomiska eller juridiska förehavanden mellan dig som kund och iPiccolo AB, t.ex. obetalda fakturor, att det inte finns någon rättslig förpliktelse för iPiccolo AB att behandla uppgifterna eller någon annan laglig grund för behandlingen.

Tillbaka upp

 

39. Hur hanterar ni min rätt till dataportabilitet?

Du har rätt att vända dig till oss och begära att få dina personuppgifter överförda för användning på annat håll. Personuppgifterna ska då överföras i ett i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Överföringen kan ske till dig eller direkt till någon annan angiven Personuppgiftsansvarig. Du kommer att få en sådan dataportering utförd inom en månad efter vi har tagit emot din begäran.

Om du vill få dina personuppgifter överförda ska du skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Tillsammans med din begäran vill vi också få en bestyrkt kopia på ditt körkort, pass, id-kort eller annan identitetshandling. Denna kopia är nödvändig för att vi ska kunna skydda dina personuppgifter och säkerställa att vi utför denna begäran på uppdrag av dig. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.

Tillbaka upp

 

40. Hur hanterar ni min rätt till registerutdrag?

Du har rätt att få ut ett registerutdrag över dina personuppgifter en gång per år utan kostnad. Du ska då skicka oss en undertecknad skriftlig begäran. Tillsammans med din begäran vill vi också få en bestyrkt kopia på ditt körkort, pass, id-kort eller annan identitetshandling. Denna kopia är nödvändig för att vi ska kunna skydda dina personuppgifter och säkerställa att vi lämnar ut registerutdraget till dig och inte till någon annan. Kontakta vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com för att få en blankett för ditt ärende.

Registerutdraget innehåller information om vilka personuppgifter vi hanterar, varifrån dessa uppgifter kommer, vad som är ändamålet med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna kan lämnas ut till. Vi skickar registerutdraget via e-post till din e-postadress.

Tillbaka upp

 

41. Vart vänder jag mig om jag har frågor om GDPR eller hanteringen av mina personuppgifter?

Du är välkommen att ta kontakt med vår kundtjänst på gdpr@ipiccolo.com om du har frågor som rör dina personuppgifter.

Tillbaka upp